«گل یا پوچ» مهران مدیری از ۷ مرداد در شبکه نمایش خانگی از رمان «ده‌ تن»، برگزیده جایزه داستان ملی، در مشهد رونمایی شد ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است رضا عطاران با «قیف» در راه سینما‌های کشور پخش مستند «حیات وحش اروپا» از فردا (یک مرداد ۱۴۰۳) مجوز اکران «قلب رقه» و «روزی روزگاری آبادان» صادر شد داوران جشنواره لوکارنو را بشناسید «پول و پارتی» اکران می‌شود پانته‌آ بهرام ممنوع الفعالیت و ممنوع التدریس شد؟ حکایت سلطان واقعی جنگل و ... آخرین وضعیت «سعید راد» به روایت دخترش گزینه‌های کمیته فرهنگ برای وزارت فرهنگ دولت چهاردهم + اسامی بررسی ۶ فیلم تازه که به اکران می‌رسند | از «مصائب شیرین» تا «پول پارتی» اعجاز ایجاز (بخش چهارم) ادبیات الکترونیک و دو ساحت متنی ادبیات فارسی؛ لذت هنری یا ضرورت تحصیلی؟ شب‌های نورانی شهر کتاب مشهد | «صدرخوانی» به‌مناسبت عزاداری سید و سالار شهیدان آزادشدن ۱۱۰ زندانی با کمک «محسن چاوشی» وقتی فکر می‌کنیم، کجا هستیم؟ | درباره کتاب «نزدیکِ ایده» اثر زیمونه یونگ و یانا مارلنه مادر
سرخط خبرها

استفاده از رهیافت‌های پژوهش «سبک زندگی ایرانیان» برای مدیران فرهنگی

  • کد خبر: ۲۳۸۹۲۴
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
استفاده از رهیافت‌های پژوهش «سبک زندگی ایرانیان» برای مدیران فرهنگی
نشستی خبری «گزارش ملی از پژوهش سبک زندگی ایرانیان موج دوم»، امروز، ۲۳ تیر ۱۴۰۳، در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین‌زاده امروز در نشستی خبری با عنوان «گزارش ملی از پژوهش سبک زندگی ایرانیان موج دوم» که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این نشست شاید یک تفاوت عمده با دیگرنشست‌های مرسوم داشته باشد و برخلاف گزارش‌های مرسومی که مسئولان در این نشست‌ها ارائه می‌دهند، ماهیت علمی دارد.

حسین‌زاده افزود: نشست علمی «سبک زندگی ایرانیان» ثمره یک پژوهش است که پژوهشگران درباره سبک زندگی فعلی در ایران ارائه خواهند داد و ثمره میدانی آن به کل کشور بازمی‌گردد، اما آثار این پژوهش گستره استانی هم خواهد داشت.

وی با بیان این مطلب که باعث افتخار است این نشست پژوهشی در مشهد برگزار می‌شود، ادامه داد: امیدوارم این‌گونه مباحث ملی و علمی در استان ادامه یابد تا عدالت علمی و پژوهشی و فرهنگی در کشور اجرا شود. 

مدیرکل ارشاد استان تصریح کرد: سبک زندگی به‌گونه‌ای است که هم سهل و هم پیچیده بوده و عوامل متعددی بر سبک زندگی تمام مردم اثرگذار است که نتایج این پژوهش می‌تواند کاربردی باشد، اما مهم‌تر آن است که رهیافت‌های این پژوهش علمی برای مدیران فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این نشست، مجری طرح پژوهشی «سبک زندگی ایرانیان» نیز در خصوص اجرای این پروژه گفت: این طرح اواسط تابستان ۱۴۰۲ مطرح شده و پایان همان فصل با حضور تیم تحقیقاتی ۱۰ نفره غیر از مجریان پرسشنامه‌ها وارد فاز اجرایی و نوشتن پروپوزال علمی شد. 

اکتشاف وضعیت فعلی جامعه با استفاده از الگوی سنتی و مدرن

محمدرضا قائمی‌نیک بیان کرد: این پیمایش در ۳۱ استان کشور و ۱۴ عرصه مرتبط با سبک زندگی ایرانیان طراحی و اجرا شد که نکته جالب توجه این است که حدود ۸۰، ۹۰ درصد این موارد با سند سبک زندگی شورای عالی فرهنگی تطبیق داشت. 

قائمی‌نیک ابراز کرد: پرسشنامه این طرح ۷۹ سوالی است که در عرصه‌های اوقات فراغت، مصرف فرهنگی و رسانه، سلامت و مدیریت بدن و زیبایی، ازدواج، روابط جنسی و خانواده، فعالیت‌های دینی و دینداری، پوشش و حجاب، کار اقتصاد و مصرف، الگوها و قهرمان ها، جهت‌گیری سیاسی و مسکن و سکونت این سوالات طراحی شده است. 

وی عنوان کرد: بخشی از عرصه های انتخاب شده بنا به تناسب وضعیت فعلی ایران انتخاب شده است. مانند مسئله حجاب و پوشش که مسئله روز جامعه است.

قائمی‌نیک خاطرنشان کرد: انتخاب مولفه‌ها بر مبنای دو حوزه مطالعاتی مبانی اسلامی و مبانی فرهنگ غربی در دنیای معاصر صورت گرفته است و ترکیب این مولفه‌ها به صورت خلاقانه در پرسشنامه‌ها به کار گرفته شده است. لذا پرسش‌ها به گونه ای طراحی شده است که به دنبال اکتشاف وضعیت فعلی جامعه ایران با استفاده از الگوی سنتی و مدرن است.

حسین محمدزاده، پژوهشگر طرح «سبک زندگی ایرانیان» نیز در این نشست ضمن اشاره به برخی یافته‌های پژوهشی این اثر، خاطرنشان کرد: جامعه ایران در حال ترکیب سبک زندگی سنتی و مدرن است، به این دلیل که دارد سبک های زندگی سنتی خود را با کشورهای دیگر همزمان استفاده می‌کند. 

محمدزاده بیان کرد: این پژوهش، تصویری واقعی از جامعه ایران به ما نشان می‌دهد و می‌توان بر اساس داده‌ها به جرات گفت بر خلاف آنچه می‌بینیم و می‌شنویم الگوی سنتی و دینی در بیشتر لایه‌های فرهنگی ایران رواج دارد.

گفتنی است طرح‌های ملی، طرح هایی هستند که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود. 

طرح ملی «سنجش سبک زندگی ایرانیان» یکی از این طرح ها بوده است که امسال توسط محمدرضا قائمی‌نیک، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برای نخستین بار در ایران انجام شده است و حسین محمدزاده پژوهش آن را به عهده داشته است.

انجام این طرح از مرداد ۱۴۰۲ آغاز و در پایان فروردین ۱۴۰۳ به پایان رسید و گزارش آن در ۵ تیر ۱۴۰۳ نیز به دست شهید رئیسی رسید و مورد تایید قرارگرفت.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->